Tipsvoorschool.nlMotivatie & succesMeer zelfvertrouwen krijgen: 20 eenvoudige tips en oefeningen

Meer zelfvertrouwen krijgen: 20 eenvoudige tips en oefeningen

Meer zelfvertrouwen krijgen tips oefeningen titel

Hoe kun je nou meer zelfvertrouwen krijgen?

Zelfverzekerd voor de klas staan voor je spreekbeurt. Voor jezelf opkomen tegen pesten. Faalangst overwinnen. Meer zelfvertrouwen krijgen op het werk of in jouw sociale leven.

Dat allemaal vereist zelfvertrouwen. En dan is het vervelend om weinig zelfvertrouwen te hebben. Gelukkig is het niet moeilijk zelfvertrouwen te vergroten. In dit artikel vind je 20 tips om meer zelfvertrouwen te krijgen!

Veelgestelde vragen over zelfvertrouwen

Meer zelfvertrouwen krijgen tips oefeningen veelgestelde vragen
Wat is zelfvertrouwen?

Wat betekent zelfvertrouwen nou eigenlijk? Volgens het woordenboek Van Dale is zelfvertrouwen: “het vertrouwen in de eigen kracht”

Dit is inderdaad een korte en duidelijke definitie van zelfvertrouwen. Hoewel er misschien nog een aspect van zelfbeeld toegevoegd kan worden.

Waarom is zelfvertrouwen belangrijk?

Wil je voor een zaal vol mensen een presentatie houden? Voor het eerst meedoen aan een concert? Durven doen wat je wilt doen en zeggen wat je wilt zeggen zonder dat je bang bent voor wat anderen zouden zeggen over je? Dat allemaal kun je niet zonder zelfvertrouwen.

Wat is het verschil tussen zelfvertrouwen en zelfbeeld?

Je zelfbeeld in jouw beeld van jezelf. Wat vind je van jezelf? Vind je jezelf geweldig? Of juist niet?

Zelfvertrouwen en zelfbeeld hebben veel met elkaar te maken. Zonder een positief zelfbeeld kan je niet zelfvertrouwen hebben.

Meer zelfvertrouwen krijgen (20 eenvoudige tips en oefeningen!)

Hieronder zul je 25 praktische tips en oefeningen vinden die je meteen kunt toepassen. Dit zijn echt de beste tips om meer zelfvertrouwen die je op internet kunt vinden. Ik heb meer dan vier uur (iets te lang) over dit artikel gedaan.

Allereerst: Hoe je het beste zelfvertrouwen opbouwt verschilt per persoon. Probeer deze tips en oefeningen uit, en kijk welke goed bij jou werken.

De tips op een verstandige volgorde gezet, dus voer de stappen in deze volgorde uit voor maximale effect.

1. Wees eerlijk met jezelf

Soms lieg je tegen jezelf. Je zegt dan “Ik kan niks” of “Iedereen haat mij” of “Iedereen is beter dan ik” Voordat je verdergaat wil ik je vragen om helemaal eerlijk te zijn tegen jezelf.

Lees ook: Vindt hij me leuk? 25 signalen dat een jongen jou leuk vindt!

2. Bepaal waarover je geen zelfvertrouwen hebt: waar ben je onzeker over?

Meer zelfvertrouwen krijgen tips oefeningen oplossing

Meestal hebben mensen iets waarover ze weinig zelfvertrouwen hebben, zoals uiterlijk, populariteit en wat anderen van je vinden. Niemand heeft nergens in zelfvertrouwen, er zijn gewoon bepaalde zaken waar je iets minder verzekerd in bent.

3. Waarom heb je weinig zelfvertrouwen? Pak de oorzaak aan!

Op jouw tekort aan zelfvertrouwen op te lossen moet we de bron van het probleem uitzoeken. Denk nu goed na over waarom je weinig zelfvertrouwen hebt over iets. Wat de reden ook is moet je het proberen op te lossen.

Ben je in het verleden vernederd of gepest? Probeer dat obstakel te overwinnen. Zijn er bepaalde mensen die jouw onzeker maken? Lees dan tip nummer 4. Heb je misschien faalangst? Dat is dit artikel iets voor jou

4. Wees niet bang voor wat anderen zeggen

“Je n’ai rien à faire de ce que vous pensez de moi. Moi je ne pense pas du tout à vous.”

~Coco Chanel

Luister: er zullen altijd mensen zijn die gaan haten op anderen. Laat je niet door hen ontmoedigen! Jij bent de enige die weet en bepaalt wat je wel of niet kunt. De mensen die vervelend doen kennen je vaak helemaal niet goed!

¨Be who you are and say what you feel, because those who mind don’t matter and those who matter don’t mind.¨

~Dr. Seuss

5. Geef jezelf even drie complimenten (doe dat nu, en schrijf ze op)

Wij vergeten allemaal weleens hoe geweldig en fantastisch we al zijn. Door jezelf vaak gematigde complimenten te geven help je jezelf je zelfbeeld te verbeteren.

Geef jezelf nu drie complimenten. Schrijf ze op. Doe dit elke dag drie keer! Ik garandeer je dat je binnen een week het verschil zult merken.

Lees ook: Schoolspullen lijst middelbare school (brugklas) 2021

6. Vergelijk jezelf nooit met anderen

Wil je spontaan je zelfvertrouwen verminderen en je zelfbeeld verslechteren? Vergelijk jezelf dan snel met anderen! We doen dit allemaal hoewel het een vreselijk gewoonte is. Je voelt je meteen een stuk slechter en je krijgt het gevoel dat je minder goed bent.

7 redenen om jezelf niet met anderen te vergelijken

  • Het maakt je minder gelukkig
  • Je weet nooit wat anderen “achter de schermen” hebben gedaan
  • Er is altijd iemand beter dan jij
  • Sommige dingen kun je gewoon niet veranderen
  • Je wordt snel jaloers
  • Het heeft geen zin
  • Hoe vergelijk je überhaupt eerlijk?

5 tips om je niet meer te vergelijken met anderen

  • Maak een lijst van al je positieve eigenschappen
  • Wees dankbaar voor wat je hebt
  • Vergelijk alleen met jezelf
  • Leer juist van anderen
  • Niemand is perfect (of is iedereen al perfect?)

Lees ook: Jezelf vergelijken met anderen: 7 redenen om dat niet te doen

7. Wees positief: zeg geen negatieve dingen tegen jezelf

Als je iets vaak genoeg hoort ga je er eventueel in geloven. Ik heb daarom een opdracht voor jou. Zeg vanaf nu elke keer dat je in een spiegel kijkt iets goeds over jezelf. Lach, en vertel jezelf dat je prachtig bent!

Wie jij bent is het gevolg van jouw zelfbeeld. Probeer te zorgen voor een positief zelfbeeld. Ik raad je hierbij aan om te stoppen met Instagram, omdat het niet goed is voor je zelfbeeld.

8. Maak een lijst van jouw positieve eigenschappen

Dit is echt dé manier om spontaan een sombere bui te verdrijven. Pak een blaadje en bevredig jouw ego met complimenten aan jezelf. Het is aan te raden een groot stuk papier te pakken, anders gaat niet alles passen!

Lees ook: 75 dingen waar je meteen blij van wordt!

9. Geloof in jezelf

Meer zelfvertrouwen krijgen tips oefeningen you got this

Geloof nou gewoon in jezelf! Je kunt veel meer dan je denkt. Wees niet bang. Vertrouw op je eigen krachten. Omring jezelf met mensen die ook in je geloven. Vermijd mensen die je neer willen halen.

Waarom is het zo moeilijk om in jezelf te geloven?

Geloof in jezelf en er komt een dag dat anderen niet anders kunnen dan met je mee geloven

10. Ga vaker uit je comfort-zone

De bekendste zangers en actrices hebben allemaal een keer voor het eerst moeten optreden. Wat als Bruno Mars nooit de moed bij elkaar kon sprokkelen om op te treden voor een publiek? Dan was hij zeker niet zo succesvol en beroemd geworden.

Dit geldt ook voor jou. Elke keer je uit je comfortzone gaat word je sterker, meer ervaren en je krijgt ook meer zelfvertrouwen. Ga uit je comfortzone.

Lees ook: Is het gymnasium moeilijk: Atheneum of gymnasium kiezen?

11. Bereid je goed voor

Een spreekbeurt houden voor de klas, optreden op een concert of meedoen aan een selectietraining voor voetbal. Dit allemaal is super spannend. Als je goed voorbereid bent heb je meer vertrouwen in je vaardigheden en dat vergroot weer je prestatievermogen.

Lees ook: 10 tips voor de toetsweek (plannen!)

12. Zorg voor een zelfverzekerde houding

Sta rechtop met je schouders naar achteren. Doe je handen uit je zakken en kijk voor je. Met je houding toon je dat je zelfverzekerd bent, al ben je dat misschien vanbinnen niet. Fake it till you make it!

Psst: Ik ga binnenkort een artikel schrijven over het concept “Fake it till you make it”

13. Schrijf op waar je goed in bent en wat je hebt bereikt (kleine dingen tellen ook mee!)

We zijn niet allemaal wereldkampioen schaatsen of grootmeester met schaken. Toch hebben we allemaal wel iets behaald of gedaan in ons leven waar we trots op kunnen zijn. Het hoeft echt niet iets groots te zijn.

Doe je vaak de afwas? Dat is dan iets wat je succesvol hebt gedaan! Schrijf op alles wat je hebt bereikt in je leven en waar je goed in bent. Meer inzicht krijgen in je talenten, sterktes en zwaktes helpt je jezelf beter te kennen en dat zorgt weer voor meer zelfvertrouwen.

Lees ook: Sneller schrijven: 16 tips om supersnel te schrijven

14. Word ergens goed in!

Ergens heel goed in zijn is de ultieme boost aan je zelfvertrouwen. Je weet dan dat je iets goed kunt en dat is als het ware een ijzeren staaf die je steeds kunt vasthouden in het leven. Iedereen is wel ergens beter in dan de rest.

Hoe word je nou ergens goed in? Hier zijn 10 simpele tips om ergens heel goed in te worden:

  1. Besluit waar je goed in wilt worden
  2. Doe wat je leuk vindt!
  3. Probeer je huidige talenten te ontwikkelen!
  4. Bedenk waarom je ergens goed in wilt worden
  5. Oefenen, oefenen, oefenen
  6. Consistentie is belangrijk!
  7. Slim oefenen
  8. Het kost tijd
  9. Vraag anderen om feedback!
  10. Stel doelen op
  11. Wees ambitieus & gemotiveerd
  12. Hou vol!

Let op! Ergens goed in worden betekent niet meteen dat je veel zelfvertrouwen krijgt. Het kan helpen je zelfvertrouwen te vergroten. Dat is het.

15. Ga sporten!

Meer zelfvertrouwen krijgen tips oefeningen ga sporten

Trouwens: Voor jongens die snel kast eruit willen zien raad ik aan om te beginnen push-ups (borst, armen) en vervolgens je rug te trainen (zodat je niet krom loopt), en dan als laatst even buikspieren te doen.

Als je fit bent loop je er meestal iets comfortabeler bij dan wanneer je niet sport. Je hebt meer energie en je ziet er vaak iets beter uit. Ook kan je veel zelfvertrouwen opbouwen tijdens het sporten zelf, of je dat alleen doet of bij een sportvereniging.

Lees ook: De Shuttle Run Test / Piepjestest (10 tips om trap 13 te halen!)

16. Praat iets langzamer

Als je rustig praat straal je kalmte en zelfvertrouwen uit. Daarom zie je bekende sprekers langzaam en duidelijk praten. Door haastig te praten wek je de indruk dat je snel moet praten zodat je de kans krijgt om te praten.

Daarnaast is het veel aangenamer om naar een langzame spreker te luisteren dan een snelle spreker, omdat de hersens dan minders snel jouw woorden hoeven te verwerken. Praat dus extra sloom bij jouw spreekbeurt!

Lees ook: Chagrijnig? 14 tips om een goed humeur te krijgen

17. Stel een klein doel op die je makkelijk kunt behalen

Een grote doel wordt gelijk haalbaarder het in kleine stukjes wordt verdeeld. Stel steeds kleine doelen op die je binnen een uur kunt behalen. Denk aan: 20 push-ups doen, praten met iemand die je niet kent of dagelijks een zin schrijven in je dagboek.

Het voelt heel goed om een doel te behalen. Als je steeds kleine doelen stelt en behaalt kun je steeds grotere doelen opstellen en behalen, waardoor je je zelfvertrouwen vergroot.

Lees ook: Doelen stellen voor jezelf in het nieuwe jaar 2021! (SMART doelen)

18. Praat erover (vraag om hulp)

Meer zelfvertrouwen krijgen tips oefeningen hulp vragen

Het kan veel helpen om met iemand te praten over zelfvertrouwen. Praat met een docent, vriend, psycholoog of familiegenoot. Er zijn mensen die jou willen helpen ermee. Wees niet bang om hulp te vragen, het is heel normaal om moeite te hebben met zelfvertrouwen.

Lees ook: 25 tips voor de middelbare school / brugklas

Let wel op deze 2 dingen:

19. Niet arrogant worden

Er is een dunne lijn tussen arrogant zijn en zelfverzekerd zijn. Iemand die gaat opscheppen over wat hij allemaal kan is arrogant. Hij heeft niet per se veel zelfvertrouwen.

Als je langzamerhand meer zelfvertrouwen ontwikkelt moet je oppassen dat je niet begint te denken dat je beter bent dan de rest. Wees bescheiden. Het is beter om aardig te zijn dan stoer of cool.

Je gaat geen respect krijgen door anderen minder goed te laten voelen. Hoe ga je nou het beste om met arrogante mensen? Lees dan: Omgaan met arrogante mensen (5 verstandige tips)

20. Het is niet erg om weinig zelfvertrouwen te hebben

Echt niet. We hoeven niet allemaal super veel zelfvertrouwen te hebben… Iedereen heeft zijn eigen kwaliteiten. De ene is creatief, de ander sportief en de ander behulpzaam. Zelfvertrouwen is een eigenschap die waardevol is, maar niet vereist om een goed persoon te zijn!

Lees ook: De juiste middelbare school kiezen (18 tips!)

Meer zelfvertrouwen krijgen: conclusie

  1. Wees eerlijk met jezelf
  2. Bepaal waarover je geen zelfvertrouwen hebt: waar ben je onzeker over
  3. Waarom heb je weinig zelfvertrouwen? Pak de oorzaak aan!
  4. Wees niet bang voor wat anderen zeggen
  5. Geef jezelf even drie complimenten (doe dat nu, en schrijf ze op)
  6. Vergelijk jezelf nooit met anderen
  7. Wees positief: zeg geen negatieve dingen tegen jezelf
  8. Maak een lijst van jouw positieve eigenschappen
  9. Geloof in jezelf
  10. Ga vaker uit je comfort-zone
  11. Bereid je goed voor
  12. Zorg voor een zelfverzekerde houding
  13. Schrijf op waar je goed in bent en wat je hebt bereikt (kleine dingen tellen ook mee!)
  14. Word ergens goed in!
  15. Ga sporten!
  16. Praat iets langzamer
  17. Stel een klein doel op die je makkelijk kunt behalen
  18. Praat erover (vraag om hulp)
  19. Niet arrogant worden
  20. Het is niet erg om weinig zelfvertrouwen te hebben

Dat waren 20 tips en oefeningen om meer zelfvertrouwen te krijgen! Ik hoop oprecht dat je iets hieraan hebt gehad. Vond je dit leuk? Meld je dan aan voor jouw wekelijkse tip voor school!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *