Stress door school? 12 tips voor minder stress

school stress tips titel

Iedereen krijgt weleens stress door school. We krijgen immers zoveel schoolwerk over ons heen! In dit artikel vind je 12 tips tegen stress door school. Of je nou morgen een toets hebt of problemen hebt met je klasgenoten, lees lekker verder!

Disclaimer: Deze tips zijn niet bedoeld als vervanging van diensten of informatie van getrainde (medisch-)professionals en/of zorgverlenende instanties, zoals (huis)artsen, medisch specialisten, spoedeisende hulpverlening, (acute) geestelijke gezondheidszorg, fysiotherapeuten en psychotherapeuten. Lees dit artikel op eigen risco. Dit gezegd hebbend, lees ontspannen verder!

school stress tips zen

2 algemene soorten stress door school

  • Een stress- of paniekaanval op één moment (Bijvoorbeeld net een voor een toets. Je krijgt het misschien benauwd en kunt een “black-out” hebben. Of als je stress hebt omdat je morgen een verslag moet inleveren en nog niet begonnen bent eraan.)
  • Stress die langer duurt (Ook kun je over een langere periode voortdurende stress ervaren. Bijvoorbeeld als je vanwege slechte cijfers misschien niet overgaat of als je op school gepest wordt.

Stress is dus iets waar veel mensen last van hebben. Gelukkig zijn er dingen die je makkelijk kunt doen op stress te verminderen!

12 tips tegen stress door school

1. Stress helpt niet

Het is goed om te onthouden dat stress niet helpt. Het is veel beter om kalm te blijven, omdat je dan beter na kunt denken en handelen. Probeer als je in de toekomst gestrest bent jezelf te laten ontspannen door jezelf te vertellen dat stress niet helpt!

Dit geld zowel voor acute stress als stress die langer duurt. Hieronder is een grappige maar wijze schema. (het gaat om “worrying” maar het geld ook voor stress)

do you have a problem? yes no can you do something about it? yes no Then don't worry stress tips

2. Ademen

Stress is aanvankelijk een manier van je hersens geweest om je voor te bereiden op dreigingen in de natuur. Je wordt alerter, je ademhaling en en hartslag versnellen, opdat je beter kunt vluchten of vechten.

Tegenwoordig is dat allemaal natuurlijk niet meer nodig, maar je lichaam heeft nog steeds deze natuurlijke reactie behouden. Adem diep in- en uit. Tel in je hoofd hoeveel seconden je in- en uitademt. Een 2:3 verhouding is een goede vuistregel. Pas op dat je niet hyperventileert.

Lees ook: Woordjes leren: De ultieme gids (10 tips) (Snel & effectief)

3. Slapen

school stress tips slapen

Of je nou moe, boos, verdrietig of gestrest bent: Slapen is de beste (en soms de enige) oplossing. Als je morgen een toets hebt, en je hebt al alles gedaan wat je kunt om je voor te bereiden heeft het geen zin om te zitten stressen. Je kunt beter uitgerust zijn voor morgen. Ga naar bed, en vergeet je zorgen!

Lees ook: Je kamer opruimen in 7 stappen + tips (snel en makkelijk!)

4. Uitzoeken waar je stress vandaan komt

Zoek uit waardoor je strest. Heb je te weinig tijd om te leren? Vind je je schoolwerk gewoon te moeilijk? Haal je veel onvoldoendes? Heb je te hoge eisen voor jezelf?

Probeer erachter te komen wat de echte bron van stress is voor jou. Misschien merk je dan dat je je helemaal niet hoeft te stressen erover!

Lees ook: Doelen stellen voor jezelf in het nieuwe jaar 2021! (SMART doelen)

5. Zoek een oplossing voor je bron van stress: Wat kun je eraan doen?

Nu je weet waardoor jij stress hebt, moet je natuurlijk een oplossing verzinnen om niet meer te stressen. Als je veel stress hebt omdat je nooit genoeg tijd hebt om te leren, moet je wellicht beter plannen. Als je veel lage cijfers haalt en daardoor strest, moet je misschien eerder beginnen met leren of bijles volgen.

Er is altijd een oplossing! Een probleem is pas een probleem als het een oplossing heeft, toch?

Lees ook: De juiste middelbare school kiezen (18 tips!)

6. Aanpakken!

En aanpakken. Alleen door over je obstakels heen te klimmen kom je verder. Duik nooit weg van uitdagingen! De enige manier om geen stress te krijgen van iets is door te doen. Gewoon doen.

Als je een huiswerk-opdracht hebt waar je erg ertegen opziet, is de beste manier om geen last meer ervan te hebben door het af te maken en achter de rug te hebben. Het gevoel van opluchting dat je erna krijgt is geweldig.

Lees ook: 10 tips voor meer motivatie voor school!

7. Het komt goed

Soms kom je er gewoon niet meer uit. Als je simpelweg te lage cijfers hebt om over te gaan, ga je niet over. Je kunt er helemaal niks aan doen. Het gaat erom dat je je best hebt gedaan.

Ik zeg niet dat je moet opgeven als iets niet gelijk lukt. Soms gaan dingen niet 100% soepel. In een land als Nederland komt het vast wel weer goed met jou, al moet je blijven zitten of naar een andere school. Hou vol!

Lees ook: 25 tips tegen verveling door corona

8. Water drinken

school stress tips water drinken

Om een of ander reden staat “water drinken” altijd in mijn artikels… Zonder diwaterstofmono-oxide kunnen we niet leven! Water helpt tegen stress: lekker afkoelen.

“Als je het gevoel hebt dat je iets mist, maar niet weet wat je mist, is het meestal water”

~Alan Tseng

9. Praat erover

Als je last hebt van stress is het verstandig om erover te praten met iemand zoals je ouders, je mentor of een arts. Ze kunnen je helpen. Het is ook vaak fijn om even je emoties te kunnen uiten.

Lees ook: Vindt Hij Me Leuk? 25 Signalen dat een Jongen Jou Leuk Vindt!

10. Meer ontspanning!

school stress tips ontspannen kat

De tegenovergestelde van stress is ontspanning. Net als water en vuur helpt ontspanning stress te verminderen. Doe een keer iets leuks voor jezelf, zodat je meer ontspant en minder strest! Ga naar buiten, vind een hobby, en ga chillen met vrienden en familie! (Muziek helpt heel erg!)

Lees ook: 75 dingen waar je meteen blij van wordt!

11. Een weekend besteden aan schoolwerk

Een grote bron van stress voor leerlingen is achterlopen met schoolwerk. Een goede manier om weer bij te komen is door een heel weekend te besteden aan schoolwerk. Daarnaast kun je ook vooruit werken, zodat je door de week minder hoeft te doen.

Lees ook: Betere Cijfers Halen voor Wiskunde (12 Tips)

12. Bereid je goed voor voor toetsen

Toetsen zijn een bron van stress voor veel scholieren. Je moet steeds goed presteren om goede cijfers te halen. Toetsen zijn niet stressvol, als ze makkelijk voor je zijn. Dat is niet altijd zo. Als je goed voorbereid naar een toets gaat, heb je minder stress!

Lees ook: Niet geleerd voor een toets? Dit moet je doen! (8 Stappen)

12 Tips tegen stress door school

  1. Stress helpt niet
  2. Ademen
  3. Slapen
  4. Uitzoeken waar je stress vandaan komt
  5. Zoek een oplossing voor je bron van stress: Wat kun je eraan doen?
  6. Aanpakken!
  7. Het komt goed
  8. Water drinken
  9. Praat erover
  10. Meer ontspanning!
  11. Een weekend besteden aan schoolwerk
  12. Bereid je goed voor voor toetsen

Veelgestelde vragen over schoolstress

Wat is stress?

Stress is een gevoel dat je kunt krijgen. Je voelt je dan gespannen en zenuwachtig. Je kunt het gevoel hebben dat er veel druk op je is. Stress is een reactie van je lichaam op je omstandigheden. Als je strest kan je hartslag stijgen en je ademhaling kan versnellen. Het is normaal om af en toe stress te ervaren.

Wat zijn tekenen van stress?

Volgens Thuisarts.nl kun je door stress de volgende klachten krijgen:

moeheid, weinig energie
gespannen zijn
sneller emotioneel zijn (geïrriteerd, boos, huilen)
somberheid
vergeetachtigheid
slaapproblemen
hoofdpijn
maagklachten
nek- of rugklachten
sneller verkouden of grieperig (verminderde afweer)

Verder geeft langdurige stress een hoger risico op hart- en vaatziekten. Door de stress gaan mensen vaak ook ongezonder leven: weer of meer roken, ongezonder eten, meer alcohol drinken of minder bewegen.

Hoeveel jongeren hebben stress?

Dit is niet per se relevant om te weten maar mocht het je interesseren is hier een stukje uit de website van Unicef:

“Schooldruk is voor jongeren de afgelopen jaren sterk toegenomen. 1 op de 4 jongeren heeft het vaakst stress door school. En schooldruk is niet alleen vervelend maar dit onderzoek laat ook zien dat hoe meer druk ze ervaren, hoe minder tevreden ze zijn in hun leven. 1 op de 3 scholieren kampt met druk om te voldoen aan verwachtingen van zichzelf of van anderen. Ook zegt 1 op de 10 jongeren onvoldoende vrije tijd te hebben. Slechts 2 procent ondervindt stress door social media.”

Lees dit geweldige artikel en bekijk dit fantastische filmpje voor meer informatie! Ik raad ze echt aan!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *