Chagrijnig? 14 tips om een goed humeur te krijgen +75 dingen waar je blij van wordt

  • Tips
Chagrijnig tips goed humeur verbeteren titel

Ben je chagrijnig? Je bent niet alleen: Iedereen heeft af en toe een slechte dag. Je voelt je stijf en geprikkeld en wilt het liefst alles in je omgeving kapot slaan.

Vandaag geef ik je 14 tips tegen een slecht humeur. Gebruik deze tips als je chagrijnig bent! Deze tips vereisen geef filosofische wijsheid of ijzersterke zelfdiscipline. Het zijn simpele, praktische tips die je zullen helpen minder chagrijnig te voelen!

Chagrijnig? 14 tips voor een beter humeur

Chagrijnig tips goed humeur verbeteren emoji ballen

1. Lachen

Luisterrr, als je gaat lachen ga je je beter voelen, dus ga alsjeblieft even lachen. Giechelen, grinikken, glimlachen, gewoon lachen. Hahahaha, ga gewoon even super hard lachen.

2. Eten

Chagrijnig tips goed humeur verbeteren eten hamburger

Als je eetstoornissen (anorexia nervosa, boulimia, enz) hebt, ga dan alsjeblieft naar een arts. Als ik honger heb word ik boos en agressief. Nadat ik heb gegeten niet. Gezond eten kan helpen tegen chagrijn. Pas op dat je niet eten gebruikt om van stress af te komen. Te veel eten is ongezond.

3. Accepteer dat je chagrijnig bent

Zelf ben ik geen fan van zulke “accepteren en laten” tips, maar toch is het goed om te begrijpen dat het niet jouw schuld is dat je een slechte dag hebt. Wel is het jouw eigen verantwoordelijkheid om je chagrijn te overwinnen.

Lees ook: 75 dingen waar je meteen blij van wordt!

4. Douchen

Douchen helpt altijd tegen alles. Of je nou warm of koud doucht: Douchen is lekker. Het is verrassend hoeveel een lekkere douche kan helpen tegen een slecht humeur.

Lees ook: Doelen stellen voor jezelf in het nieuwe jaar 2021! (SMART doelen)

5. Lekkere geuren

Chagrijnig tips goed humeur verbeteren bloemen

Lekkere geuren zijn lekker om te ruiken. Spuit wat parfum op jezelf en om je heen. Lekkere geuren vinden we lekker omdat we toch wel een beetje van je geuren genieten.

6. Praat met iemand

Je kunt ook met iemand praten over je chagrijn. Het is wel even vervelend voor diegene, maar meestal ga je je aanzienlijk beter voelen nadat je over je chagrijn hebt gepraat met iemand, omdat je erachter komt dat je helemaal geen geldige reden hebt om chagrijnig te zijn. Jouw leven is eigenlijk heel erg fantastisch!

Lees ook: Vrienden maken in de brugklas (14 tips)

7. Luister muziek!

tips tegen verveling corona muziek luisteren koptelefoons

Doe je oortjes/koptelefoon/speakers aan, en luister ontspannen naar je favoriete liedjes. Muziek kan stress helpen verminderen, en rustig naar jouw favoriete liedje luisteren kan erg inspirerend zijn, en je zomaar aanzetten tot iets geweldigs doen met je leven.

Lees ook: Niet geleerd voor een toets? Dit moet je doen! (8 Stappen)

8. Ga iets doen

Als je druk bezig bent met iets heb je geen tijd om chagrijnig te zijn. Doe je hobby, maak je huiswerk, of ga leren voor een toets. Doe gewoon iets, ga niet zwelgend in zelfmedelijden zitten vervelen.

Lees ook: Ergens heel goed in worden (12 tips)

9. Ga sporten!

tips tegen verveling corona basketbal sporten

Sport verbetert je bui, omdat er tijdens het sporten dopamine vrijkomt in je lichaam. Dopamine zorgt ervoor je je blij en tevreden voelt. Het komt o.a ook vrij bij eten, seks, of drugs.

10. Slapen

Als je de kans krijgt zou ik even gaan slapen. Als je op school of op het werk zit zou ik niet gaan slapen, gezien het beter is om wakker te blijven dan. Slapen is de beste oplossing voor als je chagrijnig voelt. Je wordt meestal in een betere bui wakker dan daarvoor.

Lees ook: Snel huiswerk maken (14 geweldige tips!)

11. Uit je woede op een goede manier

chagrijnig tips goed humeur verbeteren je woede uiten tijger

Tijdens het schrijven van deze post was ik ook nogal chagrijnig. Ik had slecht geslapen en een halve dag verspild aan chagrijnig zijn. Ik besloot mijn woede te uiten door dit artikel te schrijven. Dat kan jij ook doen! Ga leren voor een toets, ga ergens goed in worden, ga nieuwe vrienden maken, als je maar iets doet!

Lees ook: Woordjes leren: De ultieme gids (10 tips) (Snel & effectief)

12. Schrijf op waarvoor je dankbaar bent

Ik ben vorige week begonnen met elke dag drie dingen opschrijven waarvoor ik dankbaar ben. Ik ben erachter gekomen dat veel dingen die we vanzelfsprekend vinden voor veel anderen helemaal niet zo vanzelfsprekend zijn. (onderwijs, onderdak, veiligheid) Bovendien “verdienen” we deze dingen ook helemaal niet.

Lees ook: 25 tips tegen verveling door corona

13. Pak je stress aan

Stress is een grote oorzaak van slechte gevoelens. Stress kan je boos, verdrietig, eenzaam en chagrijnig maken. Kom erachter waar je stress vandaan komt en pak het aan. Daarvoor is het handig om mijn gids tegen stress te lezen.

Lees ook: Stress door school? 12 tips voor minder stress

14. Kijk naar de toekomst

Het is goed om je fouten en mislukkingen achter je te laten. Richt je op de toekomst: Wat ga je vanmiddag doen? Wat ga je morgen doen? Wat ga je deze week doen? Laat je zorgen los, en wees optimistisch over de stand van zaken. Het komt goed.

Lees ook: 10 tips voor meer motivatie voor school!

75 dingen waar je meteen blij van wordt!

dingen waar je blij van wordt titel

Er zijn bepaalde dingen in het leven die je meteen blij maken. Hier is een lijst van 75 dingen waar je meteen eventjes blij, of tenminste blijer, van wordt!

Disclaimer I : Niks in deze lijst zorgt voor blijheid op lange termijn. Het zijn gewoon dingen die je even een boost van vrolijkheid geven! (I)

Disclaimer II ; Drugs, alcohol, sigaretten, gokken, pornografie, eetstoornissen, sociale media, televisie en andere (verslavende) zaken die slecht zijn voor je mentale en fysieke gezondheid moet je absoluut niet doen. Zoek hulp als dat nodig is. (II)

Disclaimer III : Alles is in overmaat slecht. Tien keer per dag douchen is niet gezond. (III)

Disclaimer IV : Waar iemand blij van wordt verschilt per persoon. Daarnaast is niks in dit artikel wetenschappelijk bewezen! Praat zo nodig met iemand als je hulp nodig hebt.

dingen waar je blij van wordt cupcakes
Ik word altijd blij van cupcakes
  1. Een warme douche
  2. Water drinken
  3. Uitslapen in het weekend
  4. Een mooi handschrift
  5. Perfect geslepen potlood
  6. Leuke cadeautjes
  7. Muziek
  8. Een ijsje in de zomer
  9. Een toets goed gemaakt hebben
  10. Sporten
  11. Een opgeruimde kamer
  12. Vrienden / vriendinnen
  13. Familie
  14. Tandenpoetsen
  15. Een lekkere toetsenbord met goede vering
  16. Gemotiveerd worden
  17. Hobby’s
  18. Een wond dat eindelijk heelt
  19. Iets bereikt hebben
  20. Productief bezig zijn
  21. Een wedstrijd winnen
  22. Meewind tijdens het fietsen
  23. Een goede cijfer halen
  24. Heel veel goede cijfers halen
  25. Anderen helpen
  26. Dankbaar zijn
  27. Lachen
  28. Jezelf zijn
  29. Vakantie
  30. Ontspannen
  31. Een leuk boek lezen
  32. Naar buiten gaan
  33. Doelen stellen en bereiken!
  34. Een dagboek bijhouden
  35. Nieuwe vrienden maken
  36. Een spel spelen
  37. Ergens heel goed in worden
  38. Fijne kleding
  39. Lekker weer
  40. Zingen
  41. Iets wat je kwijt bent weer terugvinden
  42. Perfect op tijd zijn voor je bus of trein
  43. Storm buiten terwijl je knus binnen bent
  44. Bubbelplastic leegprikken
  45. Een grappige grap
  46. Als de toetsweek voorbij is
  47. Een verslag eindelijk af hebben
  48. Pizza (of paardrijden)
  49. Betaald krijgen
  50. Iets wat lekker ruikt (eten, parfum)
  51. Een dikke laag sneeuw
  52. Huisdieren
  53. Even stoppen met Instagram
  54. YouTube kijken
  55. Een goede film of serie bekijken
  56. Wandelen
  57. Wanneer alles soepel gaat
  58. Gamen
  59. Wandelen
  60. Positief denken
  61. Huilen (soms heb je het gewoon even nodig)
  62. Al je huiswerk af hebben
  63. Knuffels
  64. Ander mensen zien die genieten
  65. Chocolade
  66. Lekker naar het strand
  67. Eindelijk naar de wc kunnen
  68. Goede internet
  69. Verkering
  70. Een instrument spelen
  71. Vuurwerk bij Nieuwjaar
  72. Een brief ontvangen
  73. Een leuke droom
  74. Geluk hebben
  75. Je verjaardag! 🙂

Chagrijnig? 14 tips om een goed humeur te krijgen (samengevat)

  1. Accepteer dat je chagrijnig bent
  2. Drink wat water
  3. Eten
  4. Douchen
  5. Parfum
  6. Praat met iemand
  7. Luister muziek!
  8. Ga iets doen
  9. Ga sporten!
  10. Slapen
  11. Uit je woede in iets productiefs
  12. Schrijf op waarvoor je dankbaar bent
  13. Pak je stress aan
  14. Kijk naar de toekomst

Veelgestelde vragen over chagrijn

Wanneer ben je chagrijnig?

Volgens het woordenboek Van Dale betekent chagrijn een “onaangenaam aandoende en voortdurende humeurigheid” Het woord is ontleend uit het Franse chagrin. Je bent dus niet boos en verdrietig als je chagrijnig bent, maar eerder prikkelbaar.

Wat zijn de oorzaken van chagrijn?

Ik zal hierbij niet op het wetenschappelijke gedeelte ervan ingaan. Bij de meeste mensen zijn er 4 oorzaken van chagrijn:

1. Slaap: Bij slechte of onvoldoende nachtrust word je makkelijk chagrijnig. Het helpt dus heel erg om te gaan slapen wanneer je een slecht humeur hebt.
2. Eten: Als je honger hebt, wordt je ook snel chagrijnig: Hetzelfde geld voor dorst en hitte. Eet, drink, en zorg voor voldoende afkoeling als het warm is.
3. Stress: Wanneer je veel stress of druk ervaart beland je gauw in een slechte bui. Identificeer je bron van stress en probeer dat op te lossen.
4. Emoties: Wanneer je conflicten met andere mensen hebt kun je snel chagrijnig worden. Als je teleurgesteld of boos op je zelf bent zullen anderen ook merken dat je chagrijnig bent.

Zijn “chagrijnigheid” of “sacherijn” correct?

In geen enkel woordenboek heb ik “chagrijnigheid” kunnen vinden. Je moet dus het woord “chagrijn” gebruiken. Overigens is “sacherijn” ook fout/informeel.

En dat, dames en heren, waren 14 tips om minder chagrijnig te zijn en 75 dingen waar je meteen blij van wordt! Hopelijk heb je nu een beter humeur!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *