Back to School Tips: 12 Tips voor het Nieuwe Schooljaar

  • Tips
back to school tips nieuwe schooljaar titel

Het nieuwe schooljaar is weer begonnen, en het is weer tijd om terug naar school te gaan. (Vandaar “Back to School Tips”)

Hier zijn wat handige tips voor een goed en krachtig start in het nieuwe schooljaar!

Back to School Tips: 12 Tips voor het Nieuwe Schooljaar

Tip 1: Koop je Schoolspullen

Dit is gouden Back-to-School Tip. Het is belangrijk om je schoolspullen op tijd te kopen, omdat je dan nog veel tijd hebt, en bovendien zijn ze nog niet uitverkocht. Minder stress voor je eerste schooldagen!

Pssst! Bekijk: Schoolspullen Lijst Middelbare School (Brugklas) 2020 voor een complete overzicht van alle schoolspullen die je nodig hebt!

Tip 2: Start je schooljaar sterk

Aan het begin van een nieuwe schooljaar heb je de meeste energie en motivatie. Benut dat goed door echt je best te doen op school! Het zal je helpen later in het schooljaar. Door nu hoge cijfers te halen, maak je het makkelijker voor jezelf later in het schooljaar!

Dus leer je woordjes! Bereid je goed voor voor alle toetsen. Probeer je huiswerk op tijd te maken. Je hebt nu nog niet teveel werk, dus je kunt het,

Tip 3: Slapen

Tijdens de zomervakantie slapen we meestal veel te laat, en we worden vaak pas laat in de middag wakker.

Waarom goed slapen handig is

  • In mijn ervaring word je meestal minder moe als je slaapt.
  • Je kunt beter concentreren en leren, en dus ook betere cijfers halen op school…
  • Je krijgt een betere bui als je uitgerust bent.
  • Je lichaam groeit tijdens het slapen, en dat is goed voor je.

Tips om je slaappatroon te herstellen

  • Vroeg in slaap vallen
    • Slaap niet door de dag: Doe dus geen dutje na het eten, hoe graag je het ook wilt doen!
    • Gordijnen dicht: Als het donker is val je makkelijker in slaap. (*ivm het hormoon melatonin)
    • Niet naar schermen kijken vlak voor het slapen, omdat je dan moeilijker in slaap valt.
    • Niet teveel suiker, koffie of energiedrankjes aub.
  • Eerder wakker worden
    • Er zijn 2 methodes: In een keer gelijk 4 uur eerder wakker worden, of geleidelijk over een aantal dagen steeds iets eerder wakker worden. Kies wat je fijner vindt…
    • Gebruik een harde wekker, en zet het ver van je bed. (Dan moet je ernaar toe lopen om het uit te zetten)
    • Als je eenmaal wakker bent: Blijf wakker, en ga niet terug naar bed.

Tip 4: Ruim je kamer op

Tijdens de zomervakantie gebeurt het vaak dat je bureau helemaal onder de rotsooi ligt, en dat je kamer gewoon super rommelig is. Nu het nieuwe schooljaar aankomt, moet je weer je spullen gaan organiseren.

Als je omgeving geordend, netjes en opgeruimd is, voelt het vaak alsof je hoofd ook minder rommelig is, Je hebt een frisse verse hoofd nodig voor het nieuwe schooljaar!

Begin eerst met alle rommel weggooien. Ruim dan je overige spullen op door ze op de juiste plek te zetten: Boeken netjes terug in de boekenkast, je pennen in je eui, enz. Daarna kan je aan de slag gaan met poetsen, stofzuigen, en eventueel dweilen.

Tip 5: Stel doelen op

Pssst: Ik ga binnenkort een post schrijven over doelen opstellen! Nog even geduld aub.

Bij een nieuwe schooljaar hoort ook nieuwe doelen. Doelen zijn belangrijk om te hebben, omdat je dan weet waarom en wat doet, en waarvoor. Het geeft je een gevoel van richting, en je weet ook beter wat je wilt “bereiken”. Het hoeft niks groots te zijn, zoals een Wiskunde Olympiade winnen ofzo, maar het kan ook iets kleins zijn, zoals vriendelijk zijn tegen je klasgenoten.

Zoals ik zei, er komt een arikel aan over doelen op stellen.

Tip 6: Je Fiets Controleren

We hebben allemaal een keer gehad dat je halverwege naar school aan het fietsen bent, als je band opeens lek is. Vervelend, maar het gebeurt helaas weleens. Dat wil je niet op je eerste schooldag meemaken! Dus controleer je banden, ketting, fietslichten, enz.

Tip 7: Focussen!

De vakantie is voorbij. Nu moet je weer hard aan de slag met school. Je kunt dus niet meer de hele dag Netflix kijken zoals tijdens de vakantie. Je hele lifestyle moet anders!

Tip 8: Neem je rooster een keer door

Kijk even op Magister naar je rooster. Het is altijd wel handig om dat even te doen. Daarnaast is het ook wel leuk!

Let dan op het volgende:

  • Wie zijn je docenten?
  • Heb je chille lestijden?
  • Hoe vaak krijg je een vak in de week?
  • Wanneer heb je gym?
  • Heb je eventueel tijdproblemen met buitenschoolse activiteiten?

Tip 9: Buitenschoolse activiteiten

Over buitenschoolse activiteiten gesproken: Zorg ervoor dat je goed in de gaten hebt wanneer je moet voetballen, hockeyen, tennissen, piano spelen, zwemmen, basketballen, dansen, vechtsporten, handballen, zingen, enz.

Bedenk hoe je ernaar toe gaat en of je nog iets moet kopen. (Denk aan een nieuwe hockeyschoenen, of laarzen voor paardrijden). Doe dat alvast!

Tip 10: Plannen

Ik heb al 3 jaar mezelf beloofd dat ik goed zou gaan plannen voor school. Dat is nog niet gelukt, maar ik kan je vertellen dat plannen echt slim is. Je krijgt dan makkelijker alles op tijd af, en het schijnt dat je ook minder stress krijgt als je goed plant… Ik raad het dus aan voor iedereen!

Post Scriptum: Er komt nog een post aan over plannen!

Tip 11: Routines

Routines helpen je stabiliteit, structuur, en regelmaat te brengen in je dagelijkse leven. Als je wilt dat jouw schooljaar soepel gaat, is het slim om routines te maken voor jezelf. Laten we beginnen bij de ochtendroutines.

In de ochtend is het fijn om een vaste volgorde te hebben in wat je doet. Zo hoef je minder over kleine dingetjes te denken zoals of je eerst je waterfles gaat vullen, of ontbijten. Hier is een voorbeeld van een ochtend routine:

  1. Je bed opmaken
  2. Je gezicht wassen/douchen
  3. Water drinken
  4. Ontbijten
  5. Je lunch maken (Dit kan ook de avond vantevoren)
  6. Tandenpoetsen
  7. Omkleden
  8. Je tas pakken en naar school!

Ook na school kan je een routine voor jezelf maken zoals:

  1. Wat lekkers eten
  2. 15-30 minuten ontspannen
  3. Huiswerk maken!
  4. Iets anders
  5. Huiswerk maken!
  6. Iets anders (denk aan avondeten)
  7. Huiswerk maken!
  8. Iets anders (denk aan sport)
  9. Huiswerk maken!
  10. Iets anders (denk aan slapen)

Tip 12: Maak regels voor jezelf

Regels maken voor jezelf is slim en verstandig. Ze zijn een soort handige richtlijnen voor jezelf, en helpen je keuzes te maken in het lezen. Enkele voorbeelden:

  • Maximaal 30 minuten YouTube per dag
  • Elke week een Engels boek lezen
  • Je boeken altijd de avond van tevoren inpakken

Tip 13: Bedenk waar je in het lokaal wilt zitten

De plek waar je tijdens je eerste les zit, wordt vaak jouw vaste plek voor het hele schooljaar. Bedenk dus of je voor- of achteraan wilt zitten, en ook naast wie je wilt zitten.

Vooraan/in het midden is meestal prima, omdat je het bord en je docent goed kunt zien. Als je vooraan zit zullen sommige docenten je extra mogen, omdat je de indruk geeft dat je actief meedoet in de les, en dat je goed je best wilt doen.

14: Geen stress

Uiteindelijk is het “alleen maar school”. Maak je dus geen zorgen erom, want alles gaat op den duur toch vanzelf goed. Niet stressen, ontspan, en zorg ervoor dat je met plezier en blijdschap je schooljaar begint!

In het kort: Back to School Tips: 12 Tips voor het Nieuwe Schooljaar

  • Tip 1: Koop je Schoolspullen
  • Tip 2: Start je schooljaar sterk
  • Tip 3: Slapen
  • Tip 4: Ruim je kamer op
  • Tip 5: Stel doelen op
  • Tip 6: Je Fiets Controleren
  • Tip 7: Focussen!
  • Tip 8: Neem je rooster een keer door
  • Tip 9: Buitenschoolse activiteiten
  • Tip 10: Plannen
  • Tip 11: Routines
  • Tip 12: Maak regels voor jezelf
  • Tip 13: Je “School-modus” aandeon
  • Tip 14: Geen stress

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *