12 back to school tips voor het nieuwe schooljaar (2021)

  • Tips
Back to school tips nieuwe schooljaar titel

De zomervakantie is alweer bijna voorbij en het nieuwe schooljaar is eindelijk aangekomen! Het is dus weer tijd om je klaar te maken voor school.

In dit artikel vind je 12 handige “back-to-school” tips voor het nieuwe schooljaar! Ga je voor het eerst naar de middelbare school? Dan raad ik je aan om deze 3 artikels te lezen:

Ben je er klaar voor? Laten we snel beginnen.

12 back to school tips voor het nieuwe schooljaar

1. Koop op tijd je schoolspullen

Probeer op tijd je schoolspullen te kopen voor het nieuwe schooljaar. Denk bijvoorbeeld aan een nieuwe schooltas, schriften, kaften, pennen , potloden en alle andere spullen die je nodig hebt!

Als je te laat je spullen probeert te kopen kan het best zijn dat veel uitverkocht is. Door tijdig je schoolspullen op orde te hebben zorg je voor minder stress voor je eerste schooldagen!

Lees ook: Schoolspullen lijst middelbare school (brugklas) 2021

2. Start je schooljaar sterk

Aan het begin van een nieuwe schooljaar heb je veel energie en motivatie. Benut dat goed door echt je best te doen op school. Door nu hoge cijfers te halen, maak je het makkelijker voor jezelf later in het schooljaar!

Bereid je goed voor voor alle toetsen. Doe actief mee in de lessen. Maak je huiswerk op tijd. Je hebt nu nog niet teveel werk, dus maak daar gebruik van.

Lees ook: Snel huiswerk maken (14 geweldige tips!)

3. Herstel je slaapritme

Tijdens de vakantie slaap je meestal laat en je wordt ook laat wakker. Als school begint kan het lastig zijn weer vroeg op te staan ‘s ochtends. Draai daarom langzamerhand je slaapschema naar voren.

Waarom slaap belangrijk is

  • Je bent minder moe als je slaapt.
  • Je kunt beter concentreren en leren, en dus ook beter presteren op school
  • Het zorgt voor een goed humeur
  • Je lichaam groeit tijdens het slapen en dat is goed voor je.

Tips om je slaappatroon te herstellen

  • Vroeg in slaap vallen
    • Slaap niet door de dag: Doe dus geen dutje na het eten, hoe graag je het ook wilt doen!
    • Gordijnen dicht: Als het donker is val je makkelijker in slaap. (*ivm het hormoon melatonin)
    • Niet naar schermen kijken vlak voor het slapen, omdat je dan moeilijker in slaap valt.
    • Niet teveel suiker, koffie of energiedrankjes aub.
  • Eerder wakker worden
    • Er zijn 2 methodes: In een keer gelijk 4 uur eerder wakker worden, of geleidelijk over een aantal dagen steeds iets eerder wakker worden. Kies wat je fijner vindt…
    • Gebruik een harde wekker, en zet het ver van je bed. (Dan moet je ernaar toe lopen om het uit te zetten)
    • Als je eenmaal wakker bent: Blijf wakker, en ga niet terug naar bed.

Lees ook: Goede cijfers halen op school: 20 tips die echt werken

4. Ruim je kamer op

Tijdens de zomervakantie gebeurt het vaak dat je bureau helemaal onder de rotsooi ligt, en dat je kamer gewoon super rommelig is. Nu het nieuwe schooljaar aankomt, moet je weer je spullen gaan organiseren.

Als je omgeving geordend, netjes en opgeruimd is, voelt het vaak alsof je hoofd ook minder rommelig is, Je hebt een frisse verse hoofd nodig voor het nieuwe schooljaar!

Begin eerst met alle rommel weggooien. Ruim dan je overige spullen op door ze op de juiste plek te zetten: Boeken netjes terug in de boekenkast, je pennen in je eui, enz. Daarna kan je aan de slag gaan met poetsen, stofzuigen, en eventueel dweilen.

Lees ook: Je kamer opruimen in 7 stappen + tips (snel en makkelijk!)

5. Stel doelen op voor het nieuwe schooljaar

Bij een nieuw schooljaar hoort ook nieuwe doelen. Doelen zijn belangrijk, omdat je dan weet waarom en wat doet en waarvoor. Het geeft je een gevoel van richting en je weet ook beter wat je wilt “bereiken”. Het hoeft niks groots te zijn, het kan ook iets kleins zijn, zoals vriendelijk zijn tegen je klasgenoten.

Stappenplan doelen stellen:

  • Bedenk wat je wilt
  • Waarom wil je dat?
  • Stel je doelen op (Gebruik de SMART criteria!)
  • Maak een plan van aanpak
  • Werk er dagelijks aan
  • Zorg voor goede motivatie!
  • Beloon jezelf!

Lees ook: Doelen stellen voor jezelf in het nieuwe jaar 2021! (SMART doelen)

6. Controleer je fiets / ov-chipkaart

We hebben allemaal een keer gehad dat je halverwege naar school aan het fietsen bent, als je band opeens lek is. Vervelend, maar het gebeurt helaas weleens. Dat wil je niet op je eerste schooldag meemaken!

Dus controleer je banden, ketting, fietslichten, enz. Als je met het ov naar school gaat moet je natuurlijk checken of je saldo genoeg is.

Lees ook: De Shuttle Run Test / Piepjestest (10 tips om trap 13 te halen!)

7. Probeer weer te focussen

De vakantie is voorbij. Nu moet je weer hard aan de slag met school. Je kunt dus niet meer de hele dag Netflix kijken zoals tijdens de vakantie. Je hele lifestyle moet anders!

Je kunt regels opstellen voor jezelf. Ze zijn een soort richtlijn voor jezelf. Hieronder zijn enkele voorbeelden.

  • Maximaal 30 minuten YouTube per dag
  • Elke week een Engels boek lezen
  • Je boeken altijd de avond van tevoren inpakken

8. Neem je rooster een keer door

Kijk even op Magister naar je rooster. Het is altijd wel handig om dat even te doen. Daarnaast is het ook wel leuk! Let dan op het volgende:

  • Wie zijn je docenten?
  • Heb je chille lestijden?
  • Hoe vaak krijg je een vak in de week?
  • Wanneer heb je gym?
  • Heb je eventueel tijdproblemen met buitenschoolse activiteiten?

Lees ook: Cum Laude: Wat betekent dat? Cum laude slagen doe je zo!

9. Denk na over je buitenschoolse activiteiten

Over buitenschoolse activiteiten gesproken: Zorg ervoor dat je goed in de gaten hebt wanneer je moet voetballen, hockeyen, tennissen, piano spelen, zwemmen, basketballen, dansen, vechtsporten, handballen, zingen, enz.

Bedenk hoe je ernaar toe gaat en of je nog iets moet kopen. (Denk aan een nieuwe hockeyschoenen, of laarzen voor paardrijden). Doe dat alvast!

Lees ook: Samenvatten: Een goede samenvatting maken doe je zo (15 tips)

10. Plannen!

Dat kan je doen met een agenda of planner, fysiek of online. Door te plannen krijg je makkelijker al je huiswerk op tijd af. Dat zorgt dat je betere cijfers haalt en minder stress ervaart. Ik raad het dus aan voor iedereen!

Routines helpen je stabiliteit, structuur, en regelmaat te brengen in je dagelijkse leven. Als je wilt dat jouw schooljaar soepel gaat, is het slim om routines te maken voor jezelf.

In de ochtend is het fijn om een vaste volgorde te hebben in wat je doet. Zo hoef je minder over kleine dingetjes te denken zoals of je eerst je waterfles gaat vullen, of ontbijten. Hier is een voorbeeld van een ochtendroutine:

  1. Je bed opmaken
  2. Je gezicht wassen/douchen
  3. Water drinken
  4. Ontbijten
  5. Je lunch maken (Dit kan ook de avond vantevoren)
  6. Tandenpoetsen
  7. Omkleden
  8. Je tas pakken en naar school!

11. Bedenk waar je in het lokaal wilt zitten

De plek waar je tijdens je eerste les zit, wordt vaak jouw vaste plek voor het hele schooljaar. Bedenk dus of je voor- of achteraan wilt zitten, en ook naast wie je wilt zitten.

Vooraan/in het midden is meestal prima, omdat je het bord en je docent goed kunt zien. Als je vooraan zit zullen sommige docenten je extra mogen, omdat je de indruk geeft dat je actief meedoet in de les, en dat je goed je best wilt doen.

Lees ook: De juiste middelbare school kiezen (18 tips!)

12: Geniet nog even van je laatste vakantiedagen

Stress je niet te veel om dit hele teruggaan naar school. Alles gaat op den duur toch vanzelf goed. Ontspan en begin dit nieuwe schooljaar in 2021-2022 met plezier en blijdschap.

Lees ook: Stress door school? 12 tips voor minder stress

Back to school: 12 tips voor het nieuwe schooljaar 2021 (samengevat)

  • Koop op tijd je schoolspullen
  • Start je schooljaar sterk
  • Herstel je slaapritme
  • Ruim je kamer op
  • Stel doelen op voor het nieuwe schooljaar
  • Controleer je fiets / ov-chipkaart
  • Probeer weer te focussen
  • Neem je rooster een keer door
  • Denk na over je buitenschoolse activiteiten
  • Plannen!
  • Bedenk waar je in het lokaal wilt zitten
  • Geniet nog even van je laatste vakantiedagen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *